donderdag 13 september 2012

Partij van de voorstelling

 
Ik had gisteren het geluk om te mogen gaan stemmen in het bejaardencentrum.Terwijl ik mijn fiets  in het fietsenrek probeer te zetten zie ik ze al zitten. Stijf tegen elkaar zoals bijna elke middag.
Alleen nu is het avond, en zie  ik veel meer beweging. Normaal hangen die kinnen van sommige oudjes op hun borst en hun gevouwen handen,  soms duimen draaiend op hun schoot.
Ze zwaaien dan wel, maar anders. Ik loop de zaal in waar het stem loket zich bevindt en de ronde koffietafel waaraan de  twaalf bejaarde druk gebarende mensjes zitten.  Ik ga ze eerst eens even begroeten denk ik, dat rondje rood kleuren kan altijd nog.
Een geur van oude parfum en nivea crème ruik ik door alles heen. Ik zie tot mijn verbazing dat ze er bij zitten alsof ze een eerste rang persconferentie bijwonen ! “Ik had al heel lang deze nieuwe jurk hangen”, zegt ze, terwijl haar bovengebit steeds een beetje naar beneden zakt terwijl ze praat, “ daar kan ik op een avond als deze goed mee voor de dag komen zegt ze hardop”.
“Kijk eens” roept er eentje, “ kijk dan”!  En alle blikken zijn op het raam gericht. “ Nee joh, zij daar , met die fiets in dat korte rokje”! “Dat is toch geen dracht! Verschrikkelijk gewoon! Nou die zal zeker te weten wel stemmen op die vent met dat rare haar”! Ach, zegt  er eentje die trommelt met haar ring op tafel, ” t is toch nog steeds moord en doodslag, er gaan er ook nog iedere dag scheiden, dus wat heeft het voor zin om te stemmen”!?” Dat scheiden komt omdat de wereld rot is, daar kan de regering niets aan doen”!
“Ze staan dan wel stijf in die stropdassen, maar iets klaar maken  “ho maar “!  En alles sluist zo weg ! Naar het buitenland zeggen ze dan, nou ik geloof er niks van! Ze steken het allemaal in hun eigen zak als je het mij vraagt! Ze lachen mij teveel, en als je gewoon een aowtje hebt lach je niet hoor!  Oh daar heb je die ! Je weet wel van die boer die toen zijn vrouw is verloren. Hij ziet er netjes uit! Zijn broer is anders hoor, die durft zo gewoon op slippertje te komen en stinkt hij nog naar de koeien ook! Hard werken noemen ze dat, zegt zij ineens vanuit de hoek van de tafel. En dat zou Rutte eens moeten doen!  Nou dat moeten ze hier ook eens, want ik heb nog geen koffie op”!
Jullie hebben al gestemd vraag ik. “Wij stemmen? Ben je gek, waar zou dat goed voor zijn? Nee kind, als je op een bepaalde leeftijd bent zoals ons… wat zou je dan nog tobben”!
Kijk zeg ik, daar komt mijn man!” Is dat jouw man”? Ja, al meer dan 18 jaar ! “ Tsjoe dat gaat dan nog wel hoor”. “Komt hij net van zijn werk”?” Hij lijkt de burgemeester wel! “
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten